TERJEMAHAN dan ringkasan daripada kitab Al-Kabair. Berkata Imam Az-Zahabi RA:
الْكَبِيرَة السَّابِعَة وَالْعشْرُونَ المكاس
Dan iaitu termasuk di dalam firman Allah Taala:
إِنَّمَا السَّبِيل على الَّذين يظْلمُونَ النَّاس ويبغون فِي الأَرْض بِغَيْر الْحق أُولَئِكَ لَهُم عَذَاب أَلِيم
“Hanya sungguhnya dosa itu atas orang-orang yang berbuat zalim mereka itu akan manusia dan melampau batas di muka bumi dengan tiada sebenar. Mereka itulah sabit bagi mereka itu azab yang pedih.” (as-Syura: 42)
Orang yang mengutip cukai itu ialah setengah dari penolong utama orang-orang yang zalim, bahkan dia termasuk orang yang berbuat zalim akan diri mereka. Kerana sungguhnya dia mengambil barang yang bukan hak dan memberikannya bagi mereka yang tidak berhak. Dan kerana inilah bersabda oleh SAW:
لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ صَاحِبُ مَكْسٍ
“Tidak akan masuk syurga pengutip cukai.” (Hadis riwayat Ahmad dan Abu Daud)
Bermula yang demikian itu adalah kerana orang yang mengambil cukai itu telah berbuat aniaya ke atas manusia dan dia tidak dapat membayar kembali apa yang telah mereka ambil dari manusia pada hari kiamat melainkan dengan diambil segala pahala kebaikannya jika dia mempunyai kebaikan.
Inilah maksud pada sabda Nabi SAW:
أَتَدْرُونَ مَا الْمُفْلِسُ؟ ” قَالُوا: الْمُفْلِسُ فِينَا مَنْ لَا دِرْهَمَ لَهُ وَلَا مَتَاعَ، فَقَالَ: “إِنَّ الْمُفْلِسَ مِنْ أُمَّتِي يَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِصَلَاةٍ، وَصِيَامٍ، وَزَكَاةٍ، وَيَأْتِي قَدْ شَتَمَ هَذَا، وَقَذَفَ هَذَا، وَأَكَلَ مَالَ هَذَا، وَسَفَكَ دَمَ هَذَا، وَضَرَبَ هَذَا، فَيُعْطَى هَذَا مِنْ حَسَنَاتِهِ، وَهَذَا مِنْ حَسَنَاتِهِ، فَإِنْ فَنِيَتْ حَسَنَاتُهُ قَبْلَ أَنْ يُقْضَى مَا عَلَيْهِ أُخِذَ مِنْ خَطَايَاهُمْ فَطُرِحَتْ عَلَيْهِ، ثُمَّ طُرِحَ فِي النَّارِ
“Adakah kamu sekelian tahu siapa orang yang muflis? Berkata mereka: Wahai Rasulullah! Orang yang muflis pada kami ialah orang yang tidak mempunyai wang baginya dan tiada harta. Lalu Baginda bersabda: Orang yang muflis daripada umatku ialah orang yang datang pada hari kiamat dengan pahala solat dan puasa dan zakat. Maka dia datang itu dalam keadaan pernah mencela orang itu dan menuduh orang ini dan memakan harta orang itu dan mencederakan orang ini. Lalu diambil akan pahalanya diberikan kepada orang itu dan yang ini pula diberikan pahalanya juga. Maka jika habis pahalanya diberikan kepada orang sebelum selesai membayarnya maka diambil pula segala dosa mereka yang dia zalimi itu lalu dipikulkan ke atasnya kemudian dia dicampak ke dalam neraka.” (Hadith riwayat Muslim)
Bermula pengutip cukai itu pada perbuatannya diserupakan dengan perompak jalanan dan pencuri harta benda. Semua yang terlibat daripada yang mengutip cukai dan yang menulisnya dan saksinya dan petugasnya dan semua yang terlibat bersekutu pada dosa dan mereka semua memakan harta yang haram.
Telah sahih sabda Nabi SAW:
لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ نَبَتَ لَحْمُهُ مِنْ سُحْتٍ، النَّارُ أَوْلَى بِهِ
“Tidak akan masuk ke dalam syurga tubuh yang membesar dari harta yang haram. Nerakalah yang layak dengannya.” (Hadith riwayat Ahmad dan Ibnu Hibban dan At-Tabarani)
Imam Al-Wahidi menyebut di dalam tafsirnya sebuah riwayat daripada Jabir RA sungguhnya seorang lelaki berkata kepada Rasulullah SAW:
يَا رَسُول الله إِن الْخمر كَانَت تجارتي وَإِنِّي جمعت من بيعهَا مَالا فَهَل يَنْفَعنِي ذَلِك المَال إِن عملت فِيهِ بِطَاعَة الله تَعَالَى فَقَالَ رَسُول الله صلى الله عَلَيْهِ وَسلم إِن أنفقته فِي حج أَو جِهَاد أَو صَدَقَة لم يعدل عِنْد الله جنَاح بعوضة إِن الله لَا يقبل إِلَّا الطيب فَأنْزل الله تَعَالَى تَصْدِيقًا لقَوْل رَسُول الله صلى الله عَلَيْهِ وَسلم {قل لَا يَسْتَوِي الْخَبيث وَالطّيب وَلَو أعْجبك كَثْرَة الْخَبيث}
“Wahai Rasulullah sungguhnya arak telah menjadi perniagaanku dan aku telah mengumpulnya dari jualannya akan harta maka adakah memberi guna bagiku harta tersebut kerana aku telah gunakannya untuk berbuat taat kepada Allah? Maka menjawabnya oleh Rasulullah SAW: Sungguhnya segala yang telah kamu belanjakannya pada berbuat haji atau berjihad atau bersedekah tidak akan menyamai di sisi Allah walau sebelah sayap nyamuk. Sungguhnya Allah tidak akan menerima melainkan yang baik sahaja.”
Lalu Allah menurunkan akan satu ayat bagi membenarkan ucapan Nabi SAW:
“Katakanlah tidak akan sama yang keji dan yang baik walaupun banyaknya yang keji itu menarik hatimu.” (Al-Maidah: 100)
Berkata ‘Atha’ dan Al-Hasan :
الْحَلَال وَالْحرَام
“Harta yang baik itu ertinya harta yang halal dan harta yang keji itu ertinya harta yang haram.”
فنسأل الله الْعَفو والعافية
Kita bermohon akan Allah agar memberikan kita semua kemaafan dan kebaikkan.
Wallahua’lam – HARAKAHDAILY 31/10/2024