June 24, 2024

Norreen Iman Tampil Sopan Berhijab, Terbuka Hati Sendiri & Dapat Sokongan Suami – Hijabista

Tidak perlu melakukan ubah suai total jika anda mahu tampak bergaya dan elegan. Anda hanya perlu membuat segelintir perubahan pada tabiat dan anda akan berada dalam kelas tiada siapa seperti anda.

Dan untuk membantu anda menjadi yang paling elegan, berikut ialah 15 perkara yang boleh anda lakukan untuk menjadi bergaya dan elegan serta-merta:

1. Berpakaian elok

Mari kita mulakan dengan yang paling mudah dan paling jelas iaitu penampilan anda. Adalah penting untuk anda memberi perhatian bukan sahaja kepada diri di dalam, tetapi bagaimana anda menampilkan diri di luar.

Jangan anggap ini bermakna bahawa anda harus pergi bersiar-siar dengan pakaian berjenama sentiasa. Anda boleh memakai pakaian berjenama, tetapi jika pakaian anda semuanya berkedut dan anda sangat mencolok sehingga anda seperti baru keluar dari sarkas, “berkelas” akan menjadi perkara terakhir dalam fikiran sesiapa sahaja. Jadi pastikan diri anda kemas, pakai pakaian bersih dan pelajari beberapa asas fesyen yang boleh dan tidak boleh dilakukan.

2. Petua dengan murah hati

Ramai orang tersalah anggap kelas dan keanggunan sebagai kemewahan. Tetapi itu tidak betul. Orang yang berkelas adalah begitu baik, mereka tidak murah. Mereka tidak akan makan di luar dan makan hidangan riban-riban hanya untuk memberikan tip RM10.

Tidak, mereka dengan senang hati akan memberikan petua untuk kerja yang dilakukan dengan baik dan itu biasanya sekurang-kurangnya 15% daripada bil. Oleh itu, jika anda ingin menjadi diri sendiri yang ‘kelas’, berikan tip dengan murah hati dan layan kakitangan menunggu dengan baik.

3. Beri perhatian lebih kepada kebersihan

Cara anda mempersembahkan diri sangat membantu sama ada akan dianggap sebagai bodoh atau “kelas”. Pakaian adalah sebahagian besar daripada itu, tetapi pakaian terbaik di dunia tidak akan membantu anda jika anda kelihatan seperti tidak mandi selama setahun dan berbau seperti baru sahaja pergi berenang di pembetung. Jadi cuba pastikan anda mengekalkan kebersihan yang rapi. Mandi setiap hari, berus, flos dan sentiasa periksa diri anda sepanjang hari.

4. Melangkaui rupa

Walaupun pembentangan luaran anda penting, ia bukan satu-satunya perkara yang menjadikan seseorang “kelas”. Anda harus sentiasa berusaha untuk melampaui rupa. Jika rupa sahaja menentukan “kelas”, maka setiap model fesyen di Instagram akan menjadi bergaya secara lalai. Menyuburkan minda, semangat, menjadi sosial, menguasai kemahiran. Jadilah lebih daripada sekadar rupa anda dan jadilah orang yang mesra alam.

5. Jangan kurang ajar

Orang yang “kelas” tidak pernah kasar. Kuat dan yakin pada diri sendiri, Melayan seperti orang lain berada di bawah anda dan menganggap muhibah orang begitu sahaja adalah sesuatu yang tidak akan dilakukan oleh orang yang berkelas dan tidak kira berapa banyak kot bulu yang anda miliki atau betapa rapinya anda, tidak akan pernah berkelas jika anda’ biadap.

Orang yang benar-benar berkelas menjadikan kebiasaan untuk mengucapkan terima kasih apabila ada sebab untuk melakukannya dan akan sentiasa berkata “tolong” apabila meminta bantuan. Dan mereka tidak akan pernah melatah sesiapa hanya kerana mereka boleh.

6. Yakin dengan diri sendiri

Walaupun anda seorang yang paling bijak, tercantik dan paling berbakat, jika kurang keyakinan, sukar untuk anda kekal bergaya. Orang yang berkelas menyayangi diri mereka tidak kira apa pun, dan ia ditunjukkan dalam cara mereka membawa diri.

Pernahkah anda melihat seorang lelaki berwajah sederhana yang menjaga punggungnya lurus dan tidak gagap atau bertindak menyeramkan apabila berbual dengan gadis? Itulah kelas dalam tindakan di sana. Dan anda juga boleh menjadi seorang jika anda belajar untuk menerima siapa diri anda.

ARTIKEL BERKAITAN: Festival ‘Life Style’ Kamya Fest Bakal Viral, Tarikan Hijabi Untuk Peluang Menangi Pelbagai Hadiah

7. Bergerak dengan pemberian

Kekok adalah perkara yang paling jauh dari keanggunan. Sebaliknya, seseorang dalam pakaian biasa pun boleh menonjol dan menonjolkan keanggunan dan “kelas” hanya dari cara mereka bergerak.

Jika anda ingin bergerak dengan baik, jangan berjalan seperti kaki anda diperbuat daripada plumbum, membongkok seperti berat dunia sedang berpikul di bahu anda, atau mengepal tangan dengan tidak berhati-hati. Sebaliknya, berdiri tegak dan berjalan dengan mata air di langkah anda. Berani tetapi tepat dengan cara anda menggerakkan badan anda.

8. Ingin tahu budaya

Seperti yang anda mungkin sudah faham pada ketika ini, menjadi “kelas” bermakna menghormati etika. Dan perkara yang berkaitan dengan etika ialah ia tidak sama di mana-mana dan apa yang mungkin dilihat sebagai sopan dan berkelas dalam satu budaya boleh dilihat sebagai kasar dan biadap dalam budaya lain. Orang yang berkelas tidak mahu menyinggung perasaan atau disalahfahamkan, dan itulah sebabnya orang yang berkelas akan sentiasa ingin tahu tentang budaya lain.

9. Mempunyai hobi

Ada orang yang semuanya bekerja dan tidak mempunyai minat lain. Akibatnya mereka akhirnya membosankan, menganggap dunia terlalu serius dan secara keseluruhannya menjadi lebih rendah untuk berada di sekeliling. Seorang yang berkelas memperuntukkan masa untuk berehat dan beriadah. Mereka terlibat dalam satu atau dua hobi, apa sahaja yang sesuai dengan mereka pada masa lapang. Mereka mencari dan mengejar hobi yang memberi mereka kepuasan peribadi, dan bukannya melakukan apa yang orang lain fikirkan sebagai “trend” .

10. Mempunyai simpanan yang lumayan

Ya, anda masih boleh bergaya dan elegan walaupun memperoleh gaji di bawah gaji minimum. Tetapi apabila semakin dewasa, anda akan menjadi semakin sukar untuk mengekalkan imej ini. Mari kita nyata-ekonomi sedang berantakan dan ia hanya menjadi semakin buruk apabila tahun-tahun berlalu. Anda dengan mudah menghadapi risiko bangun pada suatu hari dan menyedari bahawa anda hidup dengan gaji ke gaji tanpa sebarang jalan keluar.

Anda tidak boleh bekerja, tetapi pada masa yang sama anda tidak sepatutnya membahayakan masa depan anda hanya untuk kelihatan bergaya. Jadi pergi dan bina simpanan anda dahulu.

11. Jangan mengeluh sepanjang masa

Terdapat orang yang mengejar negatif. Sama ada mereka menyelam terlebih dahulu ke dalam beberapa drama rawak yang mereka alami atau mereka duduk mengeluh tentang sesuatu. Tingkah laku sebegini adalah perkara yang dielakkan oleh orang yang berkelas. Ia tidak seperti mereka mengabaikan perkara buruk atau tidak melihatnya pada mulanya. Mereka hanya tidak tertumpu pada negatif lebih daripada produktif. Jadi berhentilah bersikap terlalu negatif. Dan cara terbaik untuk melakukan ini adalah dengan mengharapkan lebih sedikit dan cuba menjadi sedikit gembira, jika anda boleh.

12. Belajar asas komunikasi yang baik

Komunikasi ialah kemahiran yang sangat penting, dan keupayaan seseorang untuk benar-benar menyatakan diri mereka sendiri dan mengadakan perbualan dengan mudah boleh menarik garis pemisah antara manusia biasa dan seseorang dengan kelasnya.

Bercakap dengan jelas, nyatakan maksud anda dan sedar sepenuhnya tentang cara pilihan anda dalam perkataan boleh mempengaruhi subteks dan nada. Dan sudah tentu, dengar baik-baik. Lakukan bukan sahaja untuk mendengar apa yang mereka katakan, tetapi juga untuk memahami apa yang mereka cuba sampaikan.

Ia mungkin kelihatan menakutkan untuk melihat ini dan anda mungkin tertanya-tanya sama ada ia mungkin. Tetapi jangan berkecil hati-komunikasi, sekali lagi, kemahiran. Kemahiran boleh dipelajari dengan masa dan usaha yang mencukupi.

13. Jadilah seorang yang berintegriti

Integriti adalah ciri penting orang yang benar-benar berkelas. Anda tidak boleh mengaku sebagai seorang yang berkelas dan elegan jika anda seorang yang tidak tahu malu. Jadi, jika anda ingin dianggap berkelas, jangan lakukan apa-apa yang boleh membuat orang mempersoalkan integriti anda. Maksud apa yang anda katakan, jangan menipu atau berbohong. Jadilah seseorang yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.

14. Jangan jadi pengganggu

Jika anda ingin menjadi berkelas, berhenti mengganggu. Sukar untuk menggembirakan semua orang dan anda tidak perlu mempunyai personaliti yang menyenangkan. Tetapi anda tidak perlu melakukan perkara yang boleh menyusahkan orang lain dengan sengaja. Dengan kata lain, jangan jadi keldai! Jika anda ragu-ragu, tanya diri anda “Jika orang lain melakukan ini, adakah saya akan marah?” Jika jawapannya ya, maka jangan lakukannya walaupun anda mempunyai alasan yang kukuh.

ARTIKEL BERKAITAN: ‘Level Up’ Gaya Fesyen Hijabi Dengan 4 Jenis Kasut Ini. No 2 WAJIB Ada!

15.  Jadilah seseorang yang bercita-cita

Anggaplah anak masa depan anda ada bersama anda. Bagaimanakah anda akan berpakaian, bertindak dan bercakap dengan mereka? Adakah anda akan bertindak seperti orang bodoh, mengganggu semua orang dan memilih pergaduhan, atau sebaliknya anda akan berusaha untuk menjadi model peranan yang ideal dan sentiasa berusaha untuk menjadi orang yang lebih baik?

Dengan bertindak seperti seseorang yang bakal anak anda cita-citakan, anda secara automatik akan menjadi lebih bergaya dan elegan. Kelas dan keanggunan bukanlah perkara yang anda boleh “miliki” sahaja, atau satu sifat yang boleh anda pelajari dalam masa satu atau dua minggu. Ia adalah jumlah cara anda menampilkan diri anda di luar serta siapa anda di dalam.

Banyak perkara yang perlu anda lakukan untuk mencapainya mungkin kelihatan sukar, tetapi jika anda terus melakukannya, anda akan mendapati bahawa ia agak boleh dicapai. Dan yang paling penting, perkara yang anda lakukan untuk menjadi elegan akan menunjukkan ke arah menjadikan anda orang yang lebih baik secara keseluruhan, jadi pastinya berbaloi untuk dicuba.

+++Untuk info gaya hidup, kerohanian, tip kecantikan dan kesihatan terkini. Jangan lupa ikuti kami di Telegram rasmi Hijabista. Klik di sini.

Tampil #1 on top dengan fashion muslimah terkini di HIJABISTA!
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI

OR

Scroll to Top