MANUSIA adalah makhluk Allah SWT yang diciptakan dengan keperluan untuk berurusan dengan orang lain dalam mengurus kehidupan seharian.
Setiap hari, kita pasti akan berurusan dengan orang lain. Tidak ada insan yang hidup bersendirian dalam dunia ini. Islam amat mementingkan hubungan antara manusia dengan Allah SWT dan pada masa yang sama menitikberatkan hubungan manusia dengan manusia.
Rasulullah SAW menjelaskan kepentingan memiliki akhlak yang mulia menerusi sebuah hadis yang bermaksud:
“Bertakwalah kepada Allah di mana sahaja kamu berada, iringilah keburukan dengan kebaikan yang dapat menghapusnya dan berurusanlah sesama manusia dengan akhlak yang baik.” (Hadis Riwayat at-Tirmidzi)
Mutakhir ini, manusia giat memanfaatkan gajet canggih dan komunikasi maya. Seolah-olah tidak sah kehidupan seharian tanpa berinteraksi dengan telefon pintar masing-masing. Akhirnya ada dalam kalangan manusia yang gagal mengawal akhlak dalam diri sendiri. Terdapat individu yang menzahirkan kelakuan tidak baik tatkala menggunakan media sosial sehingga meruntuhkan hubungan baik semasa manusia.
Allah SWT menjelaskan perihal kepentingan akhlak dalam diri manusia, termasuk pada diri Rasulullah SAW. Firman Allah SWT dalam Surah al-Qalam, ayat 4 bermaksud:
“Dan bahawa sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) mempunyai akhlak yang amat mulia.”
Hadis Riwayat Ahmad, Rasulullah SAW bersabda:
“Tidak ada sesuatu yang lebih berat bagi timbangan seorang mukmin pada hari kiamat daripada akhlak yang baik. Sesungguhnya Allah tidak menyukai kekejian, bahawasanya orang yang berakhlak mulia akan mencapai martabat orang berpuasa dan bersembahyang.”
Selain itu, sabda Rasulullah SAW:
“Sesungguhnya yang paling baik di antara kalian ialah orang yang paling baik akhlaknya.” (Hadis riwayat al-Bukhari)
Semua dalil jelas menunjukkan kepentingan memiliki budi pekerti mulia bagi mencerminkan ketinggian agama Islam yang mementingkan akhlak. Tidak ada sesiapa yang boleh menafikan bahawa Islam amat mementingkan akhlak sebagai salah satu daripada tunjang agama selain aspek akidah dan ibadah.
Aspek akhlak tidak boleh dipandang remeh hanya kerana perbincangan mengenainya dibuat selepas akidah dan ibadah. Bukti yang jelas boleh dilihat apabila pelaksanaan rukun Islam berkait rapat dengan akhlak.
Contohnya ibadah solat fardu lima waktu yang wajib ditunaikan oleh setiap muslim. Allah SWT menjelaskan bahawa pelaksanaan ibadah solat mempunyai tujuan yang dapat mencegah diri daripada melakukan perbuatan keji dan mungkar.
Firman Allah SWT dalam Surah al-Ankabut, ayat 45 bermaksud:
“Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan apa yang diwahyukan kepadamu daripada al-Quran, dan dirikanlah sembahyang (dengan tekun); sesungguhnya sembahyang itu mencegah daripada perbuatan yang keji dan mungkar…”
Begitu juga ibadah puasa yang saban tahun ditunaikan pada Ramadan. Dalam pelaksanaan ibadah puasa, Islam menegaskan keperluan memelihara akhlak sehingga mutu puasa boleh terjejas jika seseorang gagal mengawal diri dengan melakukan perbuatan yang buruk.
Seseorang yang berpuasa tidak dibenarkan sama sekali mengucapkan kata-kata yang buruk, terutama yang melibatkan orang lain.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Sesiapa yang tidak meninggalkan ucapan dan perbuatan yang buruk, maka tidak ada erti bagi Allah perbuatan orang itu yang meninggalkan makanan dan minumannya (berpuasa).” (Hadis Riwayat al-Bukhari)
Ibadah zakat juga ada kaitan dengan akhlak manusia. Harta yang dikeluarkan oleh orang berkemampuan dan diberi kepada golongan yang memerlukan adalah satu bentuk usaha menyerlahkan akhlak mulia dalam diri umat Islam. Ibadah zakat mampu menyuburkan sifat kasih sayang dan belas ihsan sesama manusia. Akhirnya, golongan yang kaya terus menyayangi golongan yang serba kekurangan, manakala golongan yang serba kekurangan tidak iri hati dengan kekayaan orang lain.
Allah SWT berfirman dalam Surah At-Taubah, ayat 103:
“Ambillah (sebahagian) daripada harta mereka menjadi sedekah (zakat), supaya dengannya engkau membersihkan mereka (daripada dosa) dan menyucikan mereka (daripada akhlak yang buruk); dan doakanlah untuk mereka, kerana sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman bagi mereka. Dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.”
Ibadah haji turut termasuk dalam rukun Islam yang amat mementingkan elemen akhlak dalam pelaksanaannya. Setiap orang yang menunaikan haji menginginkan ibadahnya diterima oleh Allah SWT. Maka untuk mencapai hasrat tersebut mereka perlu memelihara akhlak agar dapat memastikan ibadah haji diterima oleh-Nya.
Setiap jemaah haji dilarang melakukan maksiat dan bertengkar dengan jemaah lain. Meskipun ibadah haji menggariskan amalan yang dapat mendekatkan diri secara langsung kepada Allah SWT, jemaah haji tidak boleh mengabaikan keperluan menjaga hubungan baik sesama manusia.
Hal ini dijelaskan oleh Allah SWT dalam Surah al-Baqarah, ayat 197 yang bermaksud:
“(Masa untuk mengerjakan ibadat) haji itu ialah beberapa bulan yang termaklum. Oleh yang demikian sesiapa yang telah mewajibkan dirinya (dengan niat mengerjakan) ibadat haji itu, maka tidak boleh mencampuri isteri, dan tidak boleh membuat maksiat, dan tidak boleh bertengkar, dalam masa mengerjakan ibadah haji…”
Sebagai orang Islam, kita berharap agar dapat mengecapi nikmat syurga di akhirat nanti. Harapan ini memerlukan usaha yang kuat dengan menjadikan ajaran termaktub dalam al-Quran dan hadis sebagai panduan. Terdapat sebuah hadis yang menjelaskan bahawa orang yang bertakwa dan memiliki akhlak terpuji termasuk dalam kalangan kelompok yang paling ramai memasuki syurga.
Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:
“Orang yang paling ramai dimasukkan ke dalam syurga ialah kalangan yang bertakwa kepada Allah dan memiliki akhlak yang mulia.” (Hadis Riwayat at-Tirmidzi). – HARAKAHDAILY 9/8/2024