June 14, 2024

‘Content Islamik’ Rafidah Ibrahim Wajar Dicontohi! Bantu Masyarakat Dekati Sunah Nabi – Hijabista

Pencipta kandungan (Content Creator) di Media Sosial boleh diibartkan bagai cendawan tumbuh selepas hujan. Masing-masing berlumba mencipta kandungan demi secebis viral.

Namun, HIJABISTA amat terinspirasi dengan cara bekas peserta rancangan realiti TV, Siti Nurhaliza Mencari Bintang Pantene, Rafidah Ibrahim yang kini giat mencipta ‘content’ mengajak orang ramai ke arah kebaikan.

Selesa disapa Fida, tidak dinafikan followers di media sosial anak seni ini juga semakin meningkat naik selepas ramai menyedari kandungan video bermanfaat yang dihasilkannya.

Mahu Lebih Ramai Masyarakat Cakna Sunnah, Fahami Islam

Mengulas inisiatif murni tersebut yang mahu membantu lebih ramai masyarakat memahami sunnah dan berbuat baik, Fida ketika dihubungi berkongsi kisah di sebalik kejayaan content video yang dilaksanakan.

Fida menjelaskan semuanya bermula selepas ibu tersayang, Norimah Derani meninggal dunia pada Mei 2017.

“Sebenarnya since 2017 lepas mak meninggal dunia, Fida ambil keputusan untuk tak aktif media sosial dan lebih kepada muhasabah diri.

“Waktu tu Fida banyak dengar ceramah-ceramah dalam YouTube sampai la satu hari tu Fida tekad untuk jumpa salah sorang ustaz yang Fida dengar iaitu Ustaz Jafri Abu Bakar Mahmoodi.

“Ustaz Jafri banyak berkongsi amalan dan sunnah. Lepas dari tu, banyak yang Fida belajar untuk baiki diri dengan ikut syariat. Rupanya banyak yang Fida sendiri terlepas pandang sampai la Fida keguguran anak kedua pada Jun 2022.

“Dari situ, Fida terfikir mungkin kat luar sana juga sama macam Fida yang sangat memerlukan ilmu untuk kehidupan seharian yang kita dah tinggalkan atau dah tak jadi kebiasaan.

Dan Alhamdulillah, sambutan sangat menggalakan di media sosial berkaitan amalan doa-doa pendek dan sunnah ini. Content-content yang Fida buat kebanyakannya basic harian dalam kehidupan kita.”

Hanya Muat Naik Kandungan Video Sahih Berfakta!

Tidak memuat naik video tanpa fakta yang sahih, Fida akui dia terlebih dahulu memahami ilmu daripada sumber yang betul sebelum dikongsikan kepada umum.

“Rujukan Fida selain daripada ceramah-ceramah ustaz yang Fida dengar, adalah melalui website (mufti Malaysia) dan buku-buku rujukan seperti ‘Indahnya Hidup Bersyariat – Ustaz Ismail Kamus’, As Syamail Al Muhammadiyah – Imam At-Tarmidzi’, kitab-kitab dari Ustaz Jafri dan seumpamanya.

Fida mula belajar sedikit-sedikit pada 2017 dan waktu keguguran tu ada lagi ilmu baru yang Fida belajar. Jadi Fida kongsikan dalam media sosial dan tak sangka rupanya ada juga yang tak tahu macam Fida.

Dari situ, Fida terfikir why not kongsi apa yang Fida belajar sebab Abi-Ustaz Jafri ada pesan, kalau ada orang lain pun nak hijrah, kita kena bantu, jangan biarkan mereka tanpa arah dan kita seharusnya bagi galakkan.”

Fida Tak Sangka, Kandungan Video Tular Hingga Ke Luar Negara

Tambahnya lagi, perkongsian berkenaan bukan hanya diterima baik masyarakat di negara ini bahkan di luar negara termasuk Thailand dan Papua New Guinea.

“Alhamdulillah rata-rata followers Fida di Malaysia dan Indonesia (juga tak ketinggalan followers dari Singapura, Brunei, Papua New Guinea dan Thailand) sangat supportive.

“Ada yang komen di public dan ada juga yang personal mesej, ramai yang mendoakan supaya Fida teruskan dengan perkongsian yang memberi manfaat buat semua,” ujarnya.

Untuk rekod, Rafidah Ibrahim sah bergelar isteri kepada Shahzemir Shahzulkarib pada 5 Mei 2021.

Pernah membintangi drama Epilog Syurga Cinta dan popular menerusi lagu duet ‘Apo Kono Eh Jang’ bersama Datuk AC Mizal, Fida kini lebih aktif di media sosial dan memperlahan karier seninya.

Semoga perkongsian bermanfaat ini menjadi inspirasi dan melahirkan lebih ramai masyarakat berilmu!

Sekadar info, artikel ini merupakan artikel olahan semula dari NONA!

Sumber foto: Facebook Rafidah Ibrahim

Artikel berkaitan: Rafidah Ibrahim Keguguran Kali Kedua, Reda Dengan Ketentuan Allah, Belum Ada Rezeki Timang Anak

Untuk info gaya hidup, kerohanian, tip kecantikan dan kesihatan terkini. Jangan lupa ikuti kami di Telegram rasmi Hijabista. Klik di sini.

The post ‘Content Islamik’ Rafidah Ibrahim Wajar Dicontohi! Bantu Masyarakat Dekati Sunah Nabi appeared first on Hijabista.

OR

Scroll to Top