June 18, 2024

Mira Filzah Tegaskan Hijabi Agar Lebih Cakna, Jangan Tertipu Dengan ‘Scammer’ Guna Nama Artis – Hijabista

Trend fesyen sentiasa akan berputar dan berulang kembali. Kata orang, ‘What goes around comes around!’ Gaya dan trend yang pada awalnya dianggap moden dan ‘stylish’ akan menjadi lama dan kemudiannya lenyap. 

Di saat trend-trend 90an diduga akan lapuk dek zaman, it comes back to life! Sudah pastinya item fesyen yang mengalami perubahan gaya ini akan dihidupkan semula dan menjadi lebih ‘stylish’ dari sebelumnya. Berikut adalah beberapa item fesyen yang dijangka akan membuat ‘comeback’ tahun ini:

#1 Cekak rambut 

Aksesori rambut memainkan peranan penting dalam trend fesyen tahun 90-an. Zaman 90-an dahulu, wanita sering mengenakan cekak rambut tapi jenis yang bergerigi. Menurut Beautynesia, trend cekak kepala akan dihidupkan semula pada tahun ini. 

Pelbagai gaya ‘headband’ Blair Waldorf

Terdahulu, cekak rambut menjadi sensasi seluruh dunia setelah populariti drama rantaian ‘Gossip Girl’ berada di puncak, apabila watak Blair Waldorf sering mengenakan cekak kepala.

Bezanya, cekak rambut kali ini akan tampil dengan penampilan yang lebih pelbagai, bukan sahaja dari segi warna dan corak tetapi juga materialnya. Lebih besar dan tebal, banyak perhiasan dan berkilau gitu! Gaya ini sesuai untuk wanita yang mahu kelihatan stailo tanpa mahu kelihatan terlalu mencuba atau overdo.

Artikel berkaitan: ‘Graphic Eyeliner’ Antara Trend Solekan Yang Bakal Popular Tahun Hadapan!

#2 Seluar Kargo

 

Kalau anda sering menonton VMA tahun 90-an terdahulu, bintang pop seperti Aaliyah, TLC dan Spice Girls sering menggayakan item ini. Kini, seluar kargo mempunyai banyak variasi, ada yang datang dalam seluar pendek, overall dan juga sweatpants. Memang mustahil lah tak ‘in love’ dengan trend pakaian ini!

@racuntiktoksal Street wear outfit? Tekan bag kuning #fypシ #outfit #xyzbca #streetwearoutfits #streetwearhijab #cargopants #widelegjeans #racuntiktokshopmurah ♬ woo x i was never there – xxtristanxo

Seluar kargo menjadi kesukaan ramai kerana mempunyai banyak poket. Jadi, anda tidak perlu risau untuk membawa dompet atau barang-barang lain. Biasalah perempuan, kalau boleh semua nak bawa bersama ya! Selain itu, seluar ni juga nampak bergaya dan selesa dipakai. Kalau hijabi nak cuba gayakan seluar ini, jangan lupa tengok Tiktok(di atas) ok!

#3 Oversize blazers

Ikon fesyen seperti Whitney Houston, Julia Roberts dan Winona Ryder sudah menggayakan blazer ini pada tahun 90-an, tetapi hari ini blazer bersaiz besar sudah menjadi pakaian harian. Kalau malas nak bergaya, padankan blazer bersaiz besar dengan t-shirt sahaja!

Dalam masa yang sama, ia mudah, tidak terlihat “berlebihan” dan senang untuk dipadankan dengan slip dresses, athleisure jeans and denim klasik. Hijabi juga boleh padankan dengan dress labuh tau! Oversize blazer ini sesuai dipakai dalam acara formal dan juga kasual! Hanya perlu bijak mix and match sahaja.

#4 Claw clips

Aksesori penyepit rambut ini berakar umbi pada tahun 90-an apabila watak Jennifer Aniston dalam sitkom Friends ditayangkan dan ramai mula mengikutinya. Ramai gadis yang memintal rambut dan digulung menggunakan sepit rambut. Lebih 20 tahun kemudian, sepit rambut itu nampaknya membuat kemunculan semula yang tidak dapat dinafikan!

Kendall Jenner dan Bella Hadid

Kendall Jenner dan Bella Hadid sering dilihat menggayakan ‘claw clip’ tersebut. Mereka juga melengkapkan gaya dengan anting-anting gelung emas dan digayakan dengan kaca mata. 

Artikel berkaitan: Bakal Jadi Tren Fesyen 2023, Jom Gayakan Busana ‘Lace’ Ala-ala Kate Middleton Ini! 

Sumber info dan gambar: Beautynesia dan Google

+++Untuk info gaya hidup, kerohanian, tip kecantikan dan kesihatan terkini. Jangan lupa ikuti kami di Telegram rasmi Hijabista. Klik di sini. 

Tampil #1 on top dengan fashion muslimah terkini di HIJABISTA!
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI

OR

Scroll to Top