May 21, 2024

Tak Menang Tangan Urus Kerjaya & Keluarga? Fasha Sandha Kongsi Tip Hijabi ‘Kekal Bertenaga’ Melaksankanya! – Hijabista

Sudah tentu kita mempunyai kelakuan aneh yang sering kita lakukan secara senyap. Haruslah kena senyap-senyap! Kalau tak nanti kantoi dan di tertawa oleh orang sekeliling terutama sekali kawan-kawan.

Namun, ada beberapa sebab kenapa anda perlu TIDAK malu pada kelakuan aneh yang anda lakukan. Ianya juga dikatakan bagus untuk kesihatan tubuh badan. Jadi tak usahlah rasa pelik.

Artikel berkaitan: Senarai Susu Terbaik Untuk Anda Yang Mahu Kekal Sihat Dengan Berat Badan Yang Unggul

Kelakuan aneh dan kotor itu sebenarnya bagus!

Sumber dari Canva

SUdah pasti anda malu untuk mengaku perkara aneh yang sering anda lakukan mungkin sekali dalam sehari. Ya, min pun malu nak mengaku kalau terjadi dekat diri sendiri sebab benda itu sangat privasi dan kalau boleh nak sorokkan dari sesiapa pun.

Jadi apa yang kelakuan aneh dan kotor yang di bangkitkan ini? Adakah ia seperti menggaru kepala di khalayak ramai atau cungkil gigi depan-depan orang? Ayuh kita lihat beberapa kelakuan aneh yang sebenarnya elok untuk kesihatan tubuh badan.

#1 Kentut!

Sumber dari Canva

Ya, betul! Kentut adalah salah satu kelakuan yang sering di pandang serong oleh kebanyakkan orang. Ianya mungkin kerana bau yang busuk dan juga bunyi yang kelakar daripanya. Tetapi sebenarnya kentut ini sangat bagus untuk kesihatan kerana ia mengeluarkan gas toksin dari dalam badan. Apabila mencerna makanan, saluran pencernaan akan menghasilkan karbon dioksida dan metana lalu ia akan menjadi kentut.

#2 Sendawa

Sumber dari Canva

Dah kenyang lepas makan lepastu–BURP! Ha, bunyi sendawa yang kuat kita keluarkan tanpa sengaja. Ada yang menganggap perbuatan ini kurang sopan dan ia menganggu orang di sekitar. Hakikatnya, sendawa sangat bagus untuk badan.

Bila kita sendawa, ia akan keluarkan gas yang boleh menyebabkan sakit dada. Bahkan, ia juga singkirkan gas berlebihan dari dalam perut. Jika anda seorang yang sendawa secara berlebihan, itu tanda untuk membuat pemeriksaan kerana ia boleh menunjukkan penyakit refluks asid.

#3 Tak mandi?

Sumber dari Canva

Allahuakbar! Ada yang ponteng mandi? Kenapa sampai begitu sekali? Apa kebaikannya pulak!

Sabar sisMin tahu ada yang tak keruan bila dengar seseorang itu tidak mandi dan menjaga kebersihan diri. Mandi pula di lakukan oleh kerana untuk membersihkan diri dari kekotoran. Tetapi bagi mereka kadang kala malas untuk mandi, ia boleh mengekalkan minyak semula jadi yang ada pada kulit badan–serta ia melembapkan dan mengubah mikrobiota. Mikroorganisma ini baik untuk badan dan ia membantu mengekalkan kesihatan kulit.

#4 Menggigit Kuku

Sumber dari Canva

Ramai yang menegah kelakuan ini kerana menggigit kuku hanya membuatkan kesihatan kuku mudarat! Tambahan pula, apabila anda gigit kuku, anda berpotensi untuk kena jangkitan kuman dan membuatkan anda sakit perut! Tetapi ada pendapat yang mengatakan bila anda di jangkiti kuman atau bakteria yang sama, sistem imun badan akan berusaha untuk membanteras jika berlaku jangkitan yang sama pada badan.

Artikel berkaitan: Elak Makanan Ini Jika Tidak Mahu Di Tegur Mulut Berbau!

#5 Kunyah melebih-lebih

Sumber dari Canva

Bila kita lihat mereka yang suka kunyah makanan secara berlebihan ini, kelihatan sangat serba tidak kena dan kurang sopan. Namun, mengunyah adalah suatu perkara yang boleh berikan manfaat buat anda! Mengunyah adalah suatu proses pencernaan, ia akan mengeluarkan air liur serta melancarkan proses pencernaan dengan lebih baik.

Untuk info gaya hidup, kerohanian, tip kecantikan dan kesihatan terkini. Jangan lupa ikuti kami di Telegram rasmi Hijabista. Klik di sini.

Tampil #1 on top dengan fashion muslimah terkini di HIJABISTA!
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI

OR

Scroll to Top